Sunday, April 5, 2015

The Unspoken I - 6 -

"Apa aktiviti kau dengan Hakim cuti itu hari?"

"Ju, rendahkanlah sikit suara tu. Kau nak semua orang dengar ke?" Anna mencuit lengan si teman.

Juliet menekup mulutnya. "Yikes, sorry. Kau tau lah, aku ni kan naik excited sikit bila masuk bab kau dengan boy next door tu," gadis kacukan itu tersengih. "But still...I can't understand kenapa kau dengan dia nak sembunyi-sembunyi pasal relationship korang. Bukannya ada apa-apa pun kan?"

"Dah berbuih mulut aku beritau kau makcik, nape tak buleh nak compute dalam kepala tu?" Anna menjegilkan mata. Cadar katil ditarik-tarik sedikit supaya lebih kemas. Senang lagi kalau kitorang ada apa-apa, at least aku hidup tenang aje. Tapi sebab kitorang tak ada apa-apalah yang buat the whole thing become irritating. Aku dah serik lah Ju jadi post girl tak bergaji. Masa sekolah rendah dulu, hari-hari aku kena sampaikan salam dari budak-budak perempuan lain tau. Lagi-lagi kakak-kakak senior, sibuk je nak jadikan Hakim tu adik angkat. Tambah lagi aku kena berdepan dengan kutukan-kutukan budak yang obses dengan dia. And aku naik boring dah ditanya 'awak dengan Hakim ada special relationship ke? Kenapa nampak korang berdua ni baik sangat?' Duh, macam lah satu jenis relationship je yang boleh ada antara lelaki dengan perempuan."

Juliet tergelak. Dia sendiri tahu tentang Anna dan Hakim pun secara tidak sengaja ketika mereka berada dalam tingkatan 2. Waktu itu, mereka berdua belum rapat lagi walapun berada dalam kelas yang sama.

***
Juliet berhenti menghirup air daripada water cooler apabila terdengar suara orang bercakap-cakap dari belakang bangunan kelas yang menghadap ke arah blok bengkel Kemahiran Hidup. Hairan ada, seram pun ada juga. Mana taknya, water cooler itu terletak di hujung bangunan, antara kelas 2 Berlian dan tandas lelaki. Dah la malam-malam macam ni pulak. Dalam kepala Juliet mula terbayang-bayang cerita-cerita hantu sekolah yang sering mereka bualkan dalam dorm. Lantas dia mengambil keputusan untuk beredar pulang ke kelas. Tak sanggup nak berlama-lama di situ.

"Eh...ada orang..."

Langkah Juliet terhenti apabila mendengar suara dari belakangnya. Hantu bercakap? Namun sebelum sempat rasa takut mengambil alih pemikirannya, kepalanya sudah terlebih dahulu berpaling. Matanya bertemu pandang dengan dua pasang mata yang dikenalinya. 

"Bodoh, yang kau pi bukak mulut buat apa?!" si gadis menyiku keras anak muda di sisinya. "Tak pasal-pasal kantoi macam ni."

"Mana aku nak tau la mangkuk! Dah terkeluar suara baru aku tersedar."

"Hopeless."

"Shut up."

Terpegun seketika Juliet mendengar perbualan mereka. Antara Shafirul Hakim yang kurang bergaul dengan perempuan dan Adreanna Soffea, yang biasanya lebih suka membawa hal sendiri. 

"Korang...buat apa kat belakang tu?" Rasa curiga mula menyelinap dalam diri Juliet. Lelaki dan perempuan. Tempat sunyi. Gelap.

"Eh perempuan, kena ke...?" Hakim memandang Anna yang sedang terkebil-kebil memandang Juliet. "Biar je lah..."

"Juliet kan?" Anna tidak mempedulikan permintaan Hakim. "I really need you to keep this a secret..."

"Why should I?" Juliet memotong, geram. Gila ke hape diorang ni? "Korang berdua kat belakang tu buat apa benda pun aku tak tau. Berdua! Apa, ingat sekolah ni nenek moyang korang punya ke yang korang boleh buat sesuka hati macam ni? Ni nasib baik aku yang jumpa, kalau warden yang jumpa tadi macam mana?" Terasa dia mahu menjerit ketika tu. Kot iye pun nak dating, pi lah cari tempat cerah-cerah, ramai orang sikit. Ni kalau kena cekup, bukan diorang je yang kene fire, mau satu sekolah kena stay back masa perhimpunan Isnin nanti tau. Dengan korang-korang sekali cikgu sandingkan kat depan. 

Sekelip mata Hakim sudah berada di hadapan Juliet. "Kau ingat kitorang buat apa, ha?! Merendek tak tentu pasal? Buat kerja tak senonoh kat belakang tu?"

"Dah tu? Apa lagi yang patut aku fikir?"

"Betul jugak cakap dia Hakim. Oi, cuba kau jauhkan diri sikit daripada dia. Sampai tersandar budak tu kau asak dia," Anna menarik lengan baju melayu Hakim. "Aku faham kalau kau fikir macam tu, Juliet, tapi... just percaya yang kitorang tak buat benda yang kau fikir tu. Dating pun jauh sekali. Hakim just nak hulur ubat demam kat aku. Tu je. Lepas tu, kitorang bukan berdua je."

"Wah, terasa macam dalam filem lah pulak. Coming to the rescue dalam critical moments." Muncul seorang wanita dalam awal 30-an dari tempat yang sama Anna dan Hakim muncul tadi. Dengan senyuman ke arah Juliet. "Saya ada sekali dengan mereka tadi."

"Cikgu Maryam??!" Juliet ternganga. Apa pesen dating bawak cikgu nih? Maryam senyum sahaja.

"Budak-budak," wanita itu memandang ke arah Hakim dan Anna. "Kak Yam rasa kena tambah seorang lagi lah dalam secret society kita..."
***
"That was funny," Juliet tersengih.

"Was not," Anna mencebik. Dia menarik beg ke hadapan locker yang sudah sedia terbuka pintunya. Satu persatu bajunya dikeluarkan untuk dimasukkan ke dalam almari. T-shirt di atas susunan t-shirt, seluar di atas susunan seluar. Dia tak boleh kalau barangnya bercampur-campur jenis, menyerabutkan kepala sahaja. "Bukannya senang nak menerangkan pada orang tau. Kau pun ambil masa berapa lama nak terima yang aku dengan Hakim memang sejujurnya, strictly friends. Lepas tu dengan Hakim yang degil tu, berapa lama baru dia boleh berlagak macam biasa depan aku bila kau ada."

"Mana taknya, makcik. In case you don't realize it kan, that guy is exceptionally good looking. And he seems unreachable. Adding to his saham dua combination tu. But then, there you are, bergelak ketawa dengan dia like you don't care. Aku rasa ada defect lah dengan kau ni, Anna," Juliet membeliakkan mata. "Cikgu Maryam tu lain lah. Dia sekampung dengan korang and for sure dia tak ada perasaan bukan-bukan dengan budak bawah umur."

"Ju, how many times kita dah bercakap pasal hal ni?"

"Remind me the next time we talk about this."

0 comments: