Wednesday, April 1, 2015

The Unspoken I -4-

Selamat hari TB sedunia. :-)
Enjoy and good night all.

Anna berlari-lari anak ke arah warung makan yang tidak berapa jauh di hadapannya. Matanya melirik pada jam di tangan kanannya. Habislah aku macam ni, terlajak tidur tengahari pulak! Janji jumpa pukul 5 petang kat warung Pak Husin, pukul 5 baru lah dia mencelikkan mata. Solat Asar tadi pun ekspres aje.
"Kau ni memang tak boleh nak tepati masa langsung ye?"
Aduh, tak sempat aku nak tarik nafas lagi, dah kena saji dengan perlian pulak. Apa boleh buat, salah sendiri. Sengih ajelah. Dia menarik kerusi lantas duduk melepaskan lelah. Tak dipedulikan renungan tajam teman di hadapan. "Pak Husin, macam biasa!"
"Milo ais satu!" kedengaran suara Pak Husin menyahut dari dalam. "Anna, bila sampai?" Seorang lelaki dalam lingkungan 50-an keluar dari dalam warung. Tersengih-sengih menunjukkan gigi rongaknya. "Lama dah Pak Husin tak nampak Anna. Makcik kamu tu pun selalu sebut-sebut nama kamu."
"Sorrylah Pak Husin, bukan Anna tak mau balik, tapi Anna tak dapat nak curi masa sangat sekarang ni. Ayah makin sibuk, Anna ni balik naik bas tau Pak Husin. Kali pertama!"
"Berani pulak kamu. Seorang-seorang aje? Tak kena kacau ke?"
"Abang Adam dengan kawan dia ikut sekali. Kalau tak mama takkan kasi Anna balik."
"Baru sekali naik bas dah nak jaja satu kampung, aku setiap kali balik sini naik bas tau, tak kecoh pun?" Hakim yang sejak tadi diam bersuara sebaik sahaja Pak Husin meninggalkan mereka berdua.
"Kau ni selalu aje dengki dengan aku lah Hakim. Dah memang hakikat orang lagi sayang aku daripada sayang kau, nak buat macam mana kan? Just accept the fact lah. Tak payah nak bising-bising," Anna menjelirkan lidah ke arah temannya. Kemudian dia menyandarkan tubuh pada kerusi plastik yang didudukinya sambil melepaskan keluhan. Hakim mengangkat kening.
Anna menggeleng lemah. Dia tahu itu tandanya Hakim mahukan dia bercerita. "Tak mau. Biar aku sendiri aje."
"Kalau nak aku biarkan kau sendiri, cuba jangan mengeluh depan aku, boleh? Tapi dah kau boleh buat gaya pasrah macam tu, might as well cerita aje. Spill."
"Tak ada apa-apa."
Hm, kena guna provoke method ni. "Adam apa cerita, tak sempat nak borak panjang lagi dengan dia. Asyik menghilang aje bawak kawan dia jalan-jalan. Anjang pun hilang sama." Buat seketika, dia pasti dia dapat mengesan perubahan riak wajah Anna. Namun cepat sahaja wajah itu kembali seperti biasa. Not tough enough ya?
"Aku tak pernah tau pun Adam ada kawan rapat macam ni sampai boleh ajak balik kampung, I thought he was stuck with you two girls je. Kau tau tak?"
"Aku pernah dengar Adam sebut nama dia aje. Aku pun baru jumpa dia aje. 2,3 hari sebelum balik sini," malas sahaja Anna menjawab. Hakim sengih. Bila dia dah buat suara gitu, memang tak salah lagi lah. I hit the right spot. Bullseye!
"Kau terasa ye sebab Adam lebihkan kawan dia lagi daripada kau?"
Kalau lah ada anugerah pembaca fikiran Adreanna Soffea yang terbaik, memang Shafirul Hakim lah pemenangnya. Sudah lah mereka berdua tiada pertalian darah langsung. Kalau berada di hadapan Hakim, memang Anna terasa transparent betul. "You are looking through my mind without my permission again."
"Pleasure is mine."
Anna menongkat dagu. "Tak dapat nak borak sikit pun dengan Adam. Setiap kali aku dalam mood nak manja-manja tu, ada aje budak Johan tu kat situ dok dengar Adam bercerita pasal salasilah keluarga lah, pasal kampung ni lah. Terasa macam dipinggirkan aje."
"Sensitif lebih aje kau ni. Johan tu kan first time datang kampung kita ni," Hakim menghirup teh tarik.
"Dia jumpa Johan hari-hari at school tau. Aku ni dia jumpa sekali sebulan aje. Cuti panjang je baru ada masa lebih sikit nak spend dengan diorang...
"Anna, kau ni bercakap macam Johan tu girlfriend Adam pulak," Hakim mencelah. Kemudian dia tergelak. "Hai, tak tau lah aku macam mana kau dengan Lisa kalau Adam dah ada bini karang. Dua-dua jealous mengalahkan bini."
"Janganlah gelak!" Anna menjegilkan mata. Takkan lah Hakim tak faham...tak...tak mungkin Hakim boleh memahami perasaannya dan Lisa sekiranya Adam mempunyai teman wanita kelak. Sedangkan ketika Adam mengusik Lisa yang menyimpan perasaan terhadap Haris minggu lepas, Anna sedar ada rasa kurang senang dalam diri abangnya itu. Dia tahu Adam berani mengusik Lisa kerana dia pasti Haris tidak tahu tentang perasaan Lisa terhadapnya. Tidak mungkin Adam akan melepaskan Lisa sesenang hati sahaja, walaupun pada teman sepasukannya sendiri. "Well, you wouldn't understand anyway."
"Umph... ni mesti pasal twin's instinct ni lagi," Hakim membalas. "Benda yang aku takkan faham. Yada yada yada..." dia tersengih, mengajuk kata-kata Anna setiap kali isu itu ditimbulkan.
"Shut up. Kalau tak sakitkan hati aku memang tak boleh ye?"

"It's my inborn instinct..." senyum nakal bermain di bibir. "Well, you wouldn't understand anyway."

0 comments: