Friday, January 8, 2010

29(2)


"Eh, dah balik dah kau. Tak dengar bunyi kereta pun?"

Hampir melompat Helena bila disergah Zul sebaik sahaja melangkah masuk ke dalam rumah. "Bagilah salam dulu kalau iya pun!"

"Macam kau kasi salam je nak masuk rumah."

"Aku dah kasi salam siap bunyikan loceng lagi okey," Helena meletakkan beg- beg berat yang membuatkan bahunya terasa mahu patah ke atas lantai. Lepas ni harus keluar semula nak ambil barang selebihnya. "Faiz dah balik?"

"Lewat sikit. Mak dengan ayah aku ke sana nak fetch dia. Kenapa banyak sangat barangnya? Kau kena kick out dari sekolah ke? Macam nak pindah!"

Kenapa mulut kau tak berhenti bercakap? Sejak bila fius berat mulut kau putus? "Kan akhir tahun dah. Next year mungkin masuk dorm lain pula. Kenalah bawa balik semua barang semula." Apa kata daripada kau membebel di situ kau tolong aku bawa masuk barang kat luar tu?

Zul menjenguk ke luar pintu. "....Ya Rabbi....dibiarkan aja kat depan tu...." terkedek- kedek dia keluar dengan baju melayu berwarna turqoise dan berkain pelikat campuran biru dan coklat, dengan songkok hitam yang sengaja dipakai ke belakang sedikit supaya tersembul jambulnya. Dan terkedek- kedek juga Zul masuk semula, penug tangannya dengan baldi berisi toiletries, baju-baju kurung berbalut plastik yang tergantung di hanger dan dua beg kecil berisi....er....miscellaneous. Comel pun ada."Nak letak mana ni?"

Pada mulanya Helena tergamam tak tahu nak kata apa. Tak pernah langsung Zul bermurah hati ringan tangan nak membantunya selama ini. "Apa kau buat ni... letak je lah. Nanti aku reti lah bawak masuk sendiri..." karang ungkit aku buli anak majikan la...orang gaji tapi tak reti nak urus barang la... Terkocoh- kocoh Helena mengheret masuk barang di tangannya ke dalam bilik lantas meluru keluar semula untuk mengambil barang- barang dari tangan Zul. Berpeluh- peluh gadis itu. Senaman ringan bercampur cuak dengan Zul yang seperti buang tebiat.

"Kalut lah kau," Zul ketawa ketika menyerahkan barang- barang kepada gadis itu. Naik meremang juga bulu roma Helena. Tiba- tiba terasa dia berhadapan dengan orang asing.

"Alien mana yang culik Zul dan letak kau jadi proxy?" tanpa dapat ditahan Helena bertanya juga.

"Amboi. Aku boleh jadi charming la kalau aku mau. Tak charming ke aku?" Zul tersengih sambil berpaling untuk menutup pintu. "Cik Izah tengah kemas bilik Faiz kat atas, in case..." eh...dah hilang dah budak ni. Macam lipas putus kaki dia lari masuk bilik.

Helena terbaring di atas katil dengan dada berdebar dan wajah yang terasa hangat. Apa kena dengan Zul tadi? Terbayang anak muda itu semula. Baru balik solat Jumaat la siap berbaju Melayu tu. Tapi kenapa pergi Jumaat pun bergaya semacam? Macam nak pergi ngurat anak dara sunti Tok Imam.

Pandai-pandai je kau kata dia bergaya Lena. Biasa lah pakai gitu untuk ke masjid. Apa yang peliknya?

Jantungnya sudah pelik satu macam.

Okay. Dia patut pergi mandi. You know...to cool it off. Ni mesti sebab panas ni.

____________________________________________________________________

Dah lama tak menulis tentang Zul-Lena pairing. Excited pula!

2 comments:

..nOj.. said...

Wah serius best cite ni.. bile next episode ni?

unknown storyteller said...

saya pun excited membacanya cik teja!

thanks ;)